Der er 3 danskere med i år. Tom Elholm, Johnny Munck Pedersen og Kim Greisen. Sidstnævnte er vel den mest kendte ultra-triatlet. Han har deltaget i stævnet 3 gange, gennemført 2 gange og var tæt på at vinde løbet i 2007 i tiden 38 timer 51 min og 46 sek. Tiden er den bedste danske præstation nogensinde. Kim Greisen må også siges at være blandt favoritterne til at vinde løbet i år, selvom hovedmålet for i år er deltagelse i en dobbelt deca ironman i Mexico d. 15 november. (20 dobbelt ironman) Kim Greisen har også præsteret at blive nr. 2 til WM i en deca Ironman i Frankring.
Sidste år måtte Kim Greisen desværre udgå lidt over halvvejs i cyklingen i Lensahn, på grund af problemer med cyklen. Bedste dansker blev Michael Plahn i tiden 41 timer, 22 min og 41 sek. Den blev vundet i tiden 35 timer, 15 min og 11 sek af Matej Markovic fra Slovenien, som desværre ikke deltager i år. Der var kun 3 personer der kom under 40 timer i 2009 i Lensahn. Der var 41 personer der deltog og kun 33 der gennemførte. Sidste mand over målstregen var en tysker i tiden 57 timer, 56 min og 21 sek. Det kan man vel godt kalde en laaaaaaang dag på kontoret
Verdensrekorden er sat i Lensahn i 1998 af franskmanden Louis Wildpanner i tiden 31 timer, 47 min og 57 sek. Den mest vindende er også Fransk. Emanuel Conreaux- Han har deltaget i Lensahn 6 gange og vundet de 4 af dem.
Som tidligere nævnt, har jeg planer om at prøve distancen af næste år. Og målet er at komme under 40 timer. Som udgangspunkt skal jeg jo bare igennem, men når jeg nu er der og nu alligevel har forsømt familien for at træne igennem hele vinteren og hele foråret, så skal SMT banneret og det Danske flag da vises ordentlig frem
For raceday ser planen ud som følger:
11,6 km svømning: 3½ timer
Pause 30 min
540 km cykling: 20 timer
Pause: 60 min
126,6 km løb: 15 timer
I alt: 40 timer. (Og så er der fanme dømt pause
Jeg tager til Lensahn på fredag for at se løbet i år. Jeg satser på at køre fra Silkeborg ved 03.30 tiden så jeg kan nå starten fredag morgen. Planen er at følge de 3 danske deltagere hele fredag og det meste af natten til lørdag, for at være bedre forberedt til næste år. Jeg skal have luret alt af. Hvad spiser de, hvor lange pauser holder de, hvordan er deres cykler indstillet, hvor mange sko har de med, hvilke typiske problemer møder de undervejs, hvor mange hjælpere har de med osv osv osv
Og mest vigtigt. Jeg skal have tilmeldt mig konkurrencen i 2011.
Hvis nogen har lyst til at komme med på fredag og nørde lidt, så råb op, der er plads nok i min gamle Astra