Triple-Ultra-Ironman Lensahn

Dette forum er til alt snak vedr. triathlon. Der er oprettet forskellige kategorier. Deltag i snakken.

Triple-Ultra-Ironman Lensahn

Postby lynet on Tue Jul 27, 2010 12:01 pm

På fredag starter WM i triple Ironman i Lensahn i Tyskland. Svømmestarten går kl. 07.00 fredag morgen i et 50 meter bassin lidt udenfor Lensahn. Der er 45 til start i år. Det største antal nogensinde, og der har tilmed været 10 på venteliste, for at komme til at gennemføre de 11,6 km svømning, 540 km cykling og 126,6 km løb.

Der er 3 danskere med i år. Tom Elholm, Johnny Munck Pedersen og Kim Greisen. Sidstnævnte er vel den mest kendte ultra-triatlet. Han har deltaget i stævnet 3 gange, gennemført 2 gange og var tæt på at vinde løbet i 2007 i tiden 38 timer 51 min og 46 sek. Tiden er den bedste danske præstation nogensinde. Kim Greisen må også siges at være blandt favoritterne til at vinde løbet i år, selvom hovedmålet for i år er deltagelse i en dobbelt deca ironman i Mexico d. 15 november. (20 dobbelt ironman) Kim Greisen har også præsteret at blive nr. 2 til WM i en deca Ironman i Frankring.

Sidste år måtte Kim Greisen desværre udgå lidt over halvvejs i cyklingen i Lensahn, på grund af problemer med cyklen. Bedste dansker blev Michael Plahn i tiden 41 timer, 22 min og 41 sek. Den blev vundet i tiden 35 timer, 15 min og 11 sek af Matej Markovic fra Slovenien, som desværre ikke deltager i år. Der var kun 3 personer der kom under 40 timer i 2009 i Lensahn. Der var 41 personer der deltog og kun 33 der gennemførte. Sidste mand over målstregen var en tysker i tiden 57 timer, 56 min og 21 sek. Det kan man vel godt kalde en laaaaaaang dag på kontoret :D

Verdensrekorden er sat i Lensahn i 1998 af franskmanden Louis Wildpanner i tiden 31 timer, 47 min og 57 sek. Den mest vindende er også Fransk. Emanuel Conreaux- Han har deltaget i Lensahn 6 gange og vundet de 4 af dem.

Som tidligere nævnt, har jeg planer om at prøve distancen af næste år. Og målet er at komme under 40 timer. Som udgangspunkt skal jeg jo bare igennem, men når jeg nu er der og nu alligevel har forsømt familien for at træne igennem hele vinteren og hele foråret, så skal SMT banneret og det Danske flag da vises ordentlig frem :twisted:

For raceday ser planen ud som følger:

11,6 km svømning: 3½ timer
Pause 30 min
540 km cykling: 20 timer
Pause: 60 min
126,6 km løb: 15 timer

I alt: 40 timer. (Og så er der fanme dømt pause :D )

Jeg tager til Lensahn på fredag for at se løbet i år. Jeg satser på at køre fra Silkeborg ved 03.30 tiden så jeg kan nå starten fredag morgen. Planen er at følge de 3 danske deltagere hele fredag og det meste af natten til lørdag, for at være bedre forberedt til næste år. Jeg skal have luret alt af. Hvad spiser de, hvor lange pauser holder de, hvordan er deres cykler indstillet, hvor mange sko har de med, hvilke typiske problemer møder de undervejs, hvor mange hjælpere har de med osv osv osv

Og mest vigtigt. Jeg skal have tilmeldt mig konkurrencen i 2011.

Hvis nogen har lyst til at komme med på fredag og nørde lidt, så råb op, der er plads nok i min gamle Astra 8-)
Med venlig hilsen

Steen Hegelund
lynet

Re: Triple-Ultra-Ironman Lensahn

Postby Coach Torpedo on Wed Jul 28, 2010 10:59 am

Jeg har kun ét spørgsmål: Skal man stoppe efter de 126,6 km løb eller må man gerne fotsætte hvis man har lyst............
Coach Torpedo

Postby Frederiksen on Wed Jul 28, 2010 9:03 pm

Tommy, du bliver bare ved indtil den fede dame synger eller synker......

Det er eller meget beskedent af Steen at stile efter en top 3-placering på debut, som de 40 timer vil række til. Men ok - den skal vel have gazzz

Se resultater fra sidste år:
http://www.iutasport.com/?page=results& ... nsahn_2009

Jeg kom til at tænke på, at den fysiske træning er vel kun en lille del af det? Det er jo meget sjovt at træne nu hvor det er godt vejr og skoven er grøn.
Den mentale evne, kommer da til at spille en lige så stor rolle, nu hvor det snart bliver mørkt og koldt og timerne skal sættes ind på træningsdagbogen - eller kan det meste gøres indendøre?

På raceday skal man da også være mentalt forberedt på at man efter cirka to dage i ilden er mega mega træt, det gøre ondt, har funny legs og er tømt for energi, og så stadig har 105km løb tilbage...... Et par timer med en idrætspsykolog må da være givet godt ud i forberedelserne?
Eller hvordan tackler man det?
Frederiksen

Postby lynet on Thu Jul 29, 2010 6:50 am

Jeg tror godt du må fortsætte Tommy, bare du holder dig under tidsgrænsen :-)

Og tak for støtten Frederiksen. Det var som altid pænt af dig. Du er den største motivator og støtte jeg kender. Det er godt at vide hvor jeg kan få hjælp, både når jeg trænger og især når jeg ikke gør.

Som jeg skriver er det vildt bare at gennemføre. Men derfor behøverl man,jo ikke gå efter sidste pladsen.
Med venlig hilsen

Steen Hegelund
lynet

Postby Frederiksen on Thu Jul 29, 2010 8:45 am

Anytime :P

Nu var det jo dig selv der skrev "Målet er at komme under 40 timer"og har lavet raceplan på det, og jeg synes da det vil være mega sejt at stryge alle de andre til side i første hug. Det vil da være mega cool. Ikke så meget jantelov der, hvilket er total i orden.

Nu er jeg, og nok også mange af de andre herinde i forumet, kun istand til at sætte mig mentalt op til at køre et løb på godt 10timer, samt træne fokuseret 6mdr om året. Der er tre uge til Kbh og træningen hænger mig langt ud af halsen, selvom jeg glæder mig til raceday, som er tæt på. Så det er derfor jeg spørger til hvad man som ultraathlet gør, for det kræver da noget udover det normale at holde sig selv i gang, både i løbet og i træningen.
Du nævner ikke selv det mentale - det er derfor jeg spørger til det, da det vel er der det hele starter. Jeg vil ikke kunne overbevise mig selv mentalt om at deltage i sådan et ultraprojekt, så det er der den allerede slutter for mig.

Im just being Curious George - tror du har opfatte mit spørgsmål lidt skævt ;)

Frede
Frederiksen

Postby Coach Torpedo on Sun Aug 01, 2010 6:49 pm

Steen,

Kan du ikke give en kort beretning derned fra? Hvad oplevede du og levede det op til dine forventninger?
Coach Torpedo

Postby Henrik_langbak on Mon Aug 02, 2010 7:13 am

Dansk sølv : http://ekstrabladet.dk/sport/anden_spor ... 384665.ece

jeg syntes at de var langt at slutte med at løbe 12,5 i går - det var så 1/10 af det de løber ???

/Henrik
Henrik_langbak

Postby lynet on Mon Aug 02, 2010 10:58 pm

Selve stævnet virker lidt amatør agtigt. Lidt lige som i Herrenkoog. Jeg havde da regnet med at et WM arrangement ville have en vis standard, men sammenligner man med IM i Roth, så har arrangørerne i Lensahn pænt meget at lære :roll:

Men det skræmmer mig ikke væk. Langt fra :twisted:

Hjemmesiden http://triathlon.lensahnerkurier.de giver ikke mange informationer omkring ruterne. Så dem er man nød til at gætte sig til før stævnet, for de bliver først mærket på efterhånden som de første atleter skal til og igang med at cykle og løbe.
Svømningen foregår i et udendørs 50 meter bassin. T1 er umiddelbart ved siden af bassinet. Men der er ikke spøret nogen løbebane af, så man skal selv skubbe lidt til publikum og finde over til sin cykel. Der er ikke nogen fast skifte plads til hver enkelt startnummer, man vælger bare en plads. Men der er selvfølgelig også kun 45 startnumre.
Cykelruten er næsten flad. Det er som at cykle runder på Resenbro runden i Silkeborg. Runden i Lensahn er dog kun knap 6 km. Og den er ikke 100% spærret af for biler. Men det virker faktisk ok. De regel rette tyske brandfolk, har styr på de biler der bliver lukket ind på ruten.
Cykelruten er en ud og hjem rute med vendepunkter i 2 rundkørsler. Midt på ruten er der endnu en rundkørsel, så rundkørsler er klart noget jeg skal have øvet.
Løbe ruten er en kort rundstrækning på knap 2 km. Den har en flad stigning på ca 1% over 100 meter. Så den skal nok bliver træls på de sidste runder :mrgreen:
Efter at have set det meste af konkurrencen, jeg så desværre ikke da de første løb i mål, har jeg måtte revurdere min plan snedig. Jeg holder dog fast i min 40 timers plan, men tiderne for de forskellige discipliner har jeg ændret lidt. Jeg havde i første omgamg regnet med at jeg ville bruge lang tid på mine skift. Men efter at have set deltagerne i år, springer jeg nok pauserne og de lange skiftetider over. De vil udført i ren IM stil uden det store spild. Og så kører de jo hurtigt på cyklen. Ingen af dem havde dog pladehjul, selvom ruten var ret flad. Jeg tror jeg vil øve forskillege indstillinger på min cykel, for at se hvad der vil virke bedst for mig. Der var også kun 3 der kørte med enkeltstartshjelm og kun ca. 1/3 af deltagerne brugte tri-bøjle. Jeg kommer klart til læne mig lidt op af de metoder Kim Greisen anvender, da jeg mener vi er ret sammenlignelige. Så det bliver i bedste tri-stil, som om jeg kun skal køre ½ jern :twisted:
Mht min tidsplan for raceday, så virker 40 timer måske som et ret ambitiøst mål. Men når man kigger på mange af de deltagere der er med i konkurrencen, så vil jeg sige at jeg maximalt har 5 konkurrenter. Resten er enten for gamle eller i for dårlig form. Hængemaver og rynker trækker ned i min verden. Men det kan jo være at jeg bliver overrasket. Men jeg forventer altså ikke at bliver overhalet af en mand på 0,1 ton som er født 10-15 år før mig. Og sådan ser mange af deltagerne altså ud i mine øjne :D
Når man kigger på Kim Greisens træninsplan, så træner han jo langt fra så meget som vi gør i SMT. Så set med de briller, burde jeg også være lidt foran på den front. Det kan jo så være at han træner mere rigtigt. Jeg regner med at give den max gas på træningsiden. :twisted:
Og så har vi det mentale. Hvordan overtaler man sig selvv til at overhovedet at gå igang med sådan en konkurrence. Hmm tja, det ved jeg da ikke. Man går vel bare igang og så ser vi hvordan det går. Og til konkurrencen, så fortsætter man jo bare til man når målstregen ;)
Jeg glæder mig til at komme rigtig igang med træningen igen. Lige nu ligger jeg på ca. 3 x 2 km søsvømning - 3 x spinning/cykling og ca. 30-35 km løb om ugen. Og det eneste jeg regner med at øge de næste par måneder er cykeltræningen. Så kommer der et par maratonløb her i efteråret og i foråret inden de helt store træningsuger går igang.
Jeg har allerede nogle løse aftaler om nogle fælles træningssamlinger hvor vi blandt andet skal cykle runder i 15 timer, løbe 50 km hyggeturer og lave krydstræning svømning/løb/svømning/cykling/svømning/løb. Noget ingen af dem tidligere har trænet.
Jeg skal nok holde jer opdateret. Og I er meget velkomne med input og kommentarer. 8-)
I kan også se billeder på hjemmesiden. Så kan I jo se alle atleterne selv. De er ikke lige trimmet alle sammen. Men nu kan vi jo heller ikke ligne mig alle sammen :D
Vi ses derude.
Med venlig hilsen

Steen Hegelund
lynet

Return to Tri snak