Jeg har lidt som måske kan interessere forummet.
Diætist Søren Lavrsen har tidligere været på banen gennem podcast 18 og efterfølgende med et foredrag. Herigennem fik jeg nogle hint til hvad man med fordel kan indtage under og efter aktivitet.
Gennem ¾ år har jeg så selv blandet energi og restitutions drik.
Aktivitet >90 min:
Kulhydrat = 0,7 gram/kg (2/3 malto dextrin og 1/3 fruktose)
Protein = 0,25 gram/kg (efter sigende kun relevant under IM)
Restitution:
Kulhydrat = 0,8 gram/kg (2/3 malto dextrin og 1/3 fruktose)
Protein = 0,4 gram/kg
Under aktivitet skulle kroppen skulle optage 50-100 gram kulhydrat/time
Restitutionsdrik indtages kort efter et pas og max en time.
Restitutionsdrik bruger jeg uanset om det har været et svømme, cykel eller løbe pas.
Eks:
Under cykling drikker jeg omkring en dunk a 0,75 l i timen ved 18-20 grader celsius. Vejer 83 kg
=>
40 gram maltodextrin og 20 gram fruktose pr drikkedunk både ved aktivitet og restitution.
21 gram protein (26 g whey )pr drikkedunk ved aktivitet
34 gram protein (42 g whey )pr drikkedunk ved restitution
Sukker delene afvejes til forbruget der kan være i en drikkedunk og hældes i en lille plastpose med snaplås. Det samme med protein pulveret. Afvejningen foretages med fordel til mindst en måneds forbrug.
En pose med sukker og en med protein hældes i en drikkedunk.
¼ teske salt, en sjat Fun light Solbær og ½ l vand hældes også i drikkedunken. Rystes kraftigt hurtigt efter og efterfyldes. Når den har stået i mindst 10 min. er drikken klar.
Blandings metoden bruges både til energi og til restitutions drik.
Malto dextrin køber jeg ved www.bodylab.dk hvor det kaldes Carbs.
Fruktose er købt ved Poetch hvor det kaldes ”Frucht Zucker” fur diabetiker. Har endnu ikke fundet noget i DK til en fornuftig pris. Kender nogen fra forummet et god alternativ kilde vil det være velkomment.
Protein kan også købes ved bodylab hvor det kaldes ”whey” men jeg får det væsentligt billigere ved et lokalt bodybuilder center. Foretrækker en 95 % pulver blanding med jordbær smag.
Jeg synes drikkene smager rigtigt godt, dog bedst når protein pulveret er blandet med.
Jeg har aldrig døjet med mavekneb, kun en til tider lidt for stor tissetrang så koncentrationen kunne nok uden problemer hæves en del.